شهادت مظلومانه سیدالشهدا و یارانش در کربلا، تأثیر بیدارگر و حرکت آفرین داشت و خونى تازه در رگ هاى جامعه اسلامى دواند، جو نامطلوب را شکست و امتداد آن حماسه، در طول تاریخ ، جاودانه ماند. حتى در همان سفر اسارت اهل بیت علیهم السلام نیز، تأثیرات سیاسى این حادثه در اندیشه هاى مردم آشکار شد. گروهى از اسرا را که به شام مى بردند، چون به "تکریت" رسیدند، مسیحیان آنجا در کلیساها جمع شدند و به نشان اندوه بر کشته شدن حسین علیه السلام، ناقوس نواختند و نگذاشتند آن سربازان وارد آنجا شوند. به شهر" لینا" نیز که رسیدند، مردم آنجا همگى گرد آمدند و بر حسین(ع ) و دودمانش سلام و درود فرستادند، امویان را لعن کردند و سربازان را از آنجا بیرون کردند. چون خبر یافتند که مردم " جهینه" هم جمع شدند تا با سربازان بجنگند وارد آن نشدند. به قلعه " کفر طاب " رفتند، به آنجا نیز راهشان ندادند. به "حمص" که وارد شدند، مردم تظاهرات کردند و شعار دادند:" اکفرا بعد ایمان و ضلالا بعد هدى؟" و با آنان درگیر شدند و تعدادى را کشتند. برخى از تأثیرات حماسه عاشورا از این قرار است:
1ـ قطع نفوذ دینى بنى امیه بر افکار مردم .
2ـ احساس گناه و شرمسارى در جامعه، به خاطر یارى نکردن حق و کوتاهى در اداى تکلیف.
3ـ فرو ریختن ترس و رعب ها از اقدام و قیام بر ضد ستم.
4ـ رسوایى یزیدیان و حزب حاکم اموى.
5 ـ بیدارى روح مبارزه در مردم.
6ـ تقویت و رشد انگیزه هاى مبارزاتى انقلابیون.
7ـ پدید آمدن مکتب جدید اخلاقى و انسانى ( ارزش هاى نوین عاشورایى و حسینى ).
8ـ پدید آمدن انقلاب هاى متعدد با الهام از حماسه کربلا.
9ـ الهام بخشى عاشورا به همه نهضت هاى رهایى بخش و حرکت هاى انقلابى تاریخ .
10ـ تبدیل شدن "کربلا" به دانشگاه عشق، ایمان ، جهاد و شهادت براى نسل هاى انقلابى شیعه.
11ـ به وجود آمدن پایگاهی نیرومند، عمیق و گسترده تبلیغى و سازندگى در طول تاریخ ، بر محور شخصیت و شهادت سید الشهدا علیه السلام.
از نهضت هاى شیعى پس از عاشورا، مىتوان "انقلاب توابین"، "انقلاب مدینه" ، " قیام مختار"، " قیام زید" ،... و حرکت هاى دیگر را نام برد. تأثیر حماسه عاشورا را در انقلاب هاى بزرگى که در طول تاریخ، بر ضد ستم انجام گرفته، چه در عراق و ایران و چه در کشورهاى دیگر، نباید از یاد برد. " فرهنگ شهادت" و انگیزه جهاد و جانبازى که در انقلاب اسلامى ایران و هشت سال دفاع مقدس در جبهه ها جلوه گر بود، گوشه اى از این تأثیر پذیرى است. یکى از نویسندگان محقق، نتایج نهضت کربلا را عبارت مىداند از:
1ـ پیروزى مسأله اسلام و حفظ آن از نابودى .
2ـ هزیمت امویان از عرصه فکرى مسلمین.
3ـ شناخت اهل بیت (ع ) به عنوان نمونه هاى پیشوایى امت.
4ـ تمرکز شیعه از بُعد اعتقادى بر محور امامت.
5ـ وحدت صفوف شیعه در جبهه مبارزه.
6ـ ایجاد حس اجتماعى در مردم.
7ـ شکوفایى موهبت هاى ادبى و پدید آمدن ادبیات عاشورایى.
8 ـ منابر وعظ و ارشاد، به عنوان وسیله آگاه کردن مردم.
9ـ تداوم انقلاب به صورت زمینه سازى نهضت هاى پس از عاشورا.
حادثه کربلا، گشاینده جبهه اعتراض علیه حکومت امویان و سپس عباسیان شد، چه به صورت فردى که روح هاى بزرگ را به عصیان و افشاگرى واداشت، و چه به شکل مبارزه هاى گروهى و قیام هاى عمومى در شهرى خاص یا منطقهاى وسیع.
خون او تفسیر این اسرار کرد ملت خوابیده را بیدار کرد
پىنوشت ها:
1. کلیات اقبال لاهوری، ص 75.
2. برگرفته از کتاب فرهنگ عاشورا، جواد محدثی، ص 21.